Barbiecitat och mina dockor

Pojke 4år om en barbie: Jag tycker att hon är tjock.  (idag på dagis..)

Ja vart är världen påväg? Tjock är inte ett ord jag skulle använda om barbie. Jag skulle nog säga väldigt smal, men väldigt vacker. Jag har fått upp mina gamla barbiedockor till mig. Mor och far hade med sig dom förra gången dom va här. Jag ska ta er tillbaka till min barndom och visa några av dom och skriva minnen.


Min BaywatchBarbie (Stavning?)
Inte hon som ska ha dom kläderna, men dockan som hade kläderna hon fick badda mycket kan ni tro! Jag tyckte det va väldigt kul att ha en barbie som kom från ett program som jag hade sett. Hon hjälpte alltid mina småbarbies när dom va ute och simmade...


Ojojoj vilket hår. Blond, gul, orange och rosa. Jag älskade håret. Jag avgudade håret. Hon hade inte dom kläderna på sig heller... Hon va en Hulahula barbie. Hon va magisk. Klänningen hon har på sig nu är en av min mors gamla klänningar. En finklänning tyckte jag, för det hade ju varit min mors som jag fick ha!


Jag tror att detta var en av dom sista jag köpte. Jag lekte med Barbie länge. Jag smög med det. Jag har alltid tyckt att dom är underbart vackra. Sista året jag lekte med dom så hade jag dom bara till att klä på och göra fina. Min sjöjungfru har det längste hår jag har sett på en barbie. Jag hade det alltid i en fläta, ville inte att håret skulle bli fult. Hon va den mystiska när jag lekte, det var ingen som riktigt kom henne in på livet.


Denna Kendockan har jag inte så mycket minne av. Jag vet att jag hade honom, men inte vad han tillförde eller vad jag tänkte om honom... Bara att det va kul att han hade riktigt hår och inte plasthår som min andra Ken.


Min första Ken- fast han hette Paul. Han har nog legat med alla mina barbie. Vilket snusk. Han va väldigt snäll och rar. Ja det va väl det jag hade honom till. Han va pojkvän till alla...


Vackrare klänning får man leta efter! Det blåa på höger sida finns på vänster med. Den gick att stänga så man inte såg det färgglada. Drog man i ett snöre bak på klänningen så öppnade den sig. Jag va väldigt rädd om denna. Knappt aldrig använd. Dockan tillhör inte klänningen. Det var en annan blond tjej som hade den. Dockan på bilden vet jag inte vem hon va. Bara att det va roligt att hon hade glitterhår.


Dockan har jag inget minne av. Klänningen är inte min, den har jag tagit från en vän. Som hon aldrig fick tillbaka. Jag tyckte den va så glansig och fin så jag behöll den... Fy på mig.


Dockan hade långt vackert hår... Till henne va det en sprayflaska med rosa färg. Va till för att göra stjärnor i hennes hår.. Så roligt. Hon hade två uppsättningar kläder, ett i guld/vitt och ett i rosa/guld. Fin. En av dom första tror jag. Klänningen har varit min mors. Väldigt fin tycker jag.


Ja ni ser väl själva vem det är. Hon va med en av dom som jag fick sent. Va hon i solsken så kom det fram en tatuering på hennes arm och mönster på klänningen. Något helt nytt för mig. Hon har även en lila slinga i håret. Hon va den äventyrliga. Pocca.


Piprenshår ungefär. Väldigt skoj. Gick att våffla och börja och det stannade kvar så. Pärlor kan man trä på hennes hår. Oj vad jag har gjort mycket med hennes hår. Hon hade rosa platåskor med remmar runt benen. Hon va hipp och ball. Hon va väldigt snygg.


SingbirdBarbie, Hon hade en fågel som hon kunde hålla i. En kvittrade. En blå. Hon va alltid mamma till alla. Hon va min favorit. Alltid va hon snäll mot alla barnen. Den omtänksamma. Underbar. Klänningen va något utöver det vanliga.


Skidtjejen. Hon har fräknar och är rödhårig. Det är bara hon av mina dockor som har fräknar. Hon hade skidor och stavar. Häftiga pjäxor. Hon gillade att vara ute och röra på sig. Jag tror att hon aldrig har haft en pojkvän... Hon häöö sig ifrån det.


En mjuk docka. Kroppen iaf, huvudet och armarna är hårda. Man skulle sova med henne. Hon hade ett rosa nattlinne som va lite ludet. Nu har hon ett nattlinne som jag med hade fast ett stort. Det va skoj att ha likadant som sin docka. Morgonrocken hade mor när hon va liten och lekte.
Hade man kallt vatten på hennes ögon  och mun så stängdes dom, varmt vatten öppnade upp dom igen. Festligt.


Kläderna har min mor gjort. Jag gillade dom. Dockan kommer jag knappt ihåg. Men kläderna gillade jag just för att mor hade gjort dom.


Ja det va endel av mina Barbies. Jag älskade dom. Kan än idag gå i leksaksaffärer och bli sugen på att köpa en. Tycker dom är himla vackra. Väldigt vackra kläder och vackert hår. Ja nu vet ni det. Skoj va?

Kommentarer
Postat av: Lisette

Vad kul att se :).... jag hade själv sjöjungfru barbien och en sån barbie med piprenshår.... de ligger i nån kartong här hemma.... men min piprensbarbie var svart har jag för mig

2010-05-26 @ 13:48:36
Postat av: Elin

Åh jösses! Fina barndomsminnen. Jag har också haft barbiedocker. Men inte sådär att jag har lekt med dem och har en relation till dem. Jag minns dem inte och de finns inte kvar.

2010-06-06 @ 19:20:57
URL: http://superficialragdoll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0