Kosläpp

I fredags så åkte vi ner till Torpa. Kossorna skulle få komma ut. Kom ner sent på fredagen så då blev det bara att prata lite sen lägga sig.

Gick upp tidigt på lördagen för vi skulle kolla alla stängsel, men det va så himla dåligt väder! Vi sköt upp det lite... Började med att mata kossorna. Våra nya kor hade kommit, dom kom i tisdags förra veckan, vet inte om jag sa det då. Himla fina va dom iaf! Mindre än vad jag kom ihåg dom, men det gör ju inget.

Myste lite med min lilla kalv. Underbart. Efter ladugården så gjorde vi inte så himla mycket. Väntade på att regnet skulle avta och det gjorde det framåt lunchtid. Gick över stängslet, det va ganska mycket att ordna... Taggtråd. Det va inte det lättaste, va första gången för mig, men jag klarade det bra! Blev bara några sår på händerna, inte så mycket, kunde varit värre. Tog en himla tid att fixa till allt!

Söndagen. Nu va dagen här när vi skulle släppa ut alla sötingar. Först tog vi de tre nya som kom i veckan. Jag va så himla nervös och förväntansfull! Har varit med på kosläpp förr, men inte på det här sättet. Nu hade jag ju egna kor att släppa ut! Men allt flöt på. Dom blev lyckliga när dom kom ut i hagen. Hoppade och skuttade.

Sen va det dags för kalvarna och deras mammor. Kalvarna skulle man tydligen hålla i snören när dom sprang ut för annars springer dom ofta genom stängslet och kan skada sig.. Jag höll snöret på min kalv. Den va stark, men inte starkare än mig. Den hoppade och sparkade. Underbart! Jag blir lycklig i hjärtat av att se kossorna komma ut.


De sista kossorna släppte vi på ett annat ställe. Det gick med bra som tur är. Jag ska bjuda på lite bilder:


Jag håller min lilla kalv Signe. Har just nosat lite på taggtråden...


Lite rolig bild... Den hoppar precis när Jonas tar bilden.

(klicka)
Dom bruna till vänster är nya kossorna.
från vänster: Min kviga- Jonas kviga- Joels kviga- Joels ko- Joels kalv- Min kalv- Min ko


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0